ascorbinezuur kiwi

Ascorbinezuur: waarom heb ik deze vitamine nodig?

Eén van de bekendste soort vitamines is Vitamine C. Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Het is een beetje vergelijkbaar met cyanocobalamine bij vitamine b12. ascorbinezuur is een wateroplosbare stof en komt voor in vele soorten verse fruit en groenten. Maar wanneer moet je nou extra vitamines innemen en waar moet je op letten als je teveel of te weinig vitaminen binnenkrijgt? Lees snel verder en kom meer te weten over deze speciale soort vitamine.

Voeding_ascorbinezuur

Wat is ascorbinezuur en waar zit het in?

Ascorbinezuur is de scheikundige of chemische naam voor vitamine C. De vitamine zit in verschillende soorten fruit zoals citrusfruit, bessen, aardbeien en kiwi’s. Daarnaast zit het in aardappelen en groenten zoals paprika en verschillende soorten kool. De chemische stof is oplosbaar in water, waardoor het bij te lang koken en te veel water uit de groenten kan komen. Het is daarom belangrijk om een klein laagje water te gebruiken en de groenten niet te lang op het vuur te hebben staan, omdat anders het grootste gedeelte van de ascorbinezuur in het water zit.

Een gezonde voeding en adequate bereiding is daarom van uiterst belang om de juiste hoeveelheid aan vitamine C binnen te krijgen. Als dit niet het geval is, dan kan het voorkomen dat je teveel of te weinig vitamines binnenkrijgt. Maar hoe weet je nou of je teveel of te weinig ascorbinezuur hebt binnengekregen?

Ascorbinezuur innemen: wanneer wel, wanneer niet?

Soms kan het voorkomen dat je net te weinig vitamine c binnenkrijgt dan het lichaam nodig heeft. De referentie inname (voorheen Algehele Dagelijkse Hoeveelheid) ligt rond de 75 milligram per dag. Als mensen hier langdurig onder blijven, dan kan er een vitamine c tekort ontstaan. Het is dan allereerst belangrijk om voeding binnen te krijgen die ascorbinezuur-rijk zijn. Een andere mogelijkheid is om supplementen in te nemen. Daarbij is het uiterst belangrijk om eerst een huisarts te raadplegen voordat je supplementen gaat slikken.

ascorbinezuur fruit

Wanneer heb ik een ascorbinezuur tekort?

Als je lichaam langdurig te weinig vitamine C binnenkrijgt, dan kan er een tekort ontstaan. Dit vitamine c tekort uit zich in een slechte wondgenezing en verzwakt immuunsysteem. In het ergste geval kan er scheurbuik ontstaan. De scheurbuiksymptomen zijn zwellingen en bloedingen van het tandvlees, onderhuidse bloedingen (ookwel petechiën genoemd) en inwendige bloedingen. Nu moet je uiteraard niet meteen in de paniek schieten wanneer je tandvlees wat bloed, echter als je toch een vermoeden hebt dan kun je altijd het beste jouw huisarts contacten.

Citroen Ascorbinezuur

Wanneer heb ik een ascorbinezuur overdosis?

Daarnaast kan het voorkomen dat je teveel ascorbinezuur hebt binnengekregen. Een grote hoeveelheid aan vitamine c kan schadelijk zijn, echter zorgt het lichaam ervoor dat de overtollige vitamines worden uitgescheiden via de urine. Als de ascorbinezuur niet óf onvoldoende door het lichaam wordt verwijderd, dan kan een overdosis voor darm- en diarreeklachten zorgen. Daarnaast kan het schade veroorzaken bij de nieren, aangezien de nieren dan worden overbelast.

Het lichaam kan over het algemeen maximaal 2000 milligram vitamine c per dag aan. Uiteraard is het niet de bedoeling om aan deze hoeveelheden te komen. Daarom adviseren vele instanties om tussen de 70 en 80 milligram per dag aan ascorbinezuur binnen te krijgen.

Heb je het gevoel dat je teveel of te weinig vitamine c hebt binnengekregen? Neem dan altijd eerst contact op met je huisarts voordat je zelf tot actie